5 perces olvasási idõ 30 máj. 2022
ey-jog-jovoje-kep-szonyegek-egymason

Jelentősen változtak hétvégén a fogyasztóvédelmi előírások: az Ön vállalatánál már felkészültek?

Akár tavalyi nettó árbevételének 10%-ára is büntethetik a cégét, ha nem felel meg az új szabályoknak.

2022. május 28-án több ponton is jelentős változáson mentek keresztül a fogyasztóvédelmi előírások. Szombat óta kötelező például értékelési és moderálási szabályzatot készítenie és publikálnia annak a cégnek, aki vásárlói véleményeket tesz közzé. Szigorodtak továbbá a fizetett reklámok megjelenítésével, a szerződéskötést megelőző fogyasztói tájékoztatással vagy például az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatos elvárások is. 

Mennyit számít Önnek a fogyasztók véleménye? 

Amennyiben az Ön vállalkozása közzétesz vásárlói véleményeket vagy értékeléseket akkor mára már el kellett készítenie egy ún. értékelési-moderálási szabályzatot. Ennek ráadásul a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által elvárt részletességgel és megjelenéssel kell rendelkezésre állnia. Amennyiben még nem vagy nem megfelelő módon érhető el a dokumentum akár a határozat meghozatalát megelőző üzleti évben elért nettó árbevétel 10 százalékát kitevő bírsággal is számolhat.

A helyes formai és tartalmi kialakításhoz a GVH a közelmúltban publikált egy iránymutatást. A jogi megfeleléshez szükséges részletességet azonban ez a tájékoztató nem éri el és nem tér ki az adatvédelem területére sem. 

Érdekli az EY részletes útmutatója?

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Tovább

 A konkrét intézkedésekre és a releváns adatvédelmi szempontokra is kitérő Útmutatónk akkor is segítségére lehet, ha már rendelkezik Értékelési-Moderálási Szabályzattal, de célszerűnek véli annak jogi megfelelőségét szakértővel felülvizsgáltatni.

Fizetett már reklámokért?

A hétvégén bejelentett változások értelmében már arról is tájékoztatni kell a fogyasztókat, ha az internetes keresési találatok olyan kereskedők termékeit, honlapjait vagy URL-jeit is tartalmazzák, akik fizettek a megjelenésért, vagy ha a rangsorolást közvetlen vagy közvetett kifizetések befolyásolják.

Kiegészítő tájékoztatás szükséges már a szerződés megkötése előtt

Amennyiben online értékesít terméket vagy szolgáltatást, köteles tájékoztatni a vásárlóit arról, hogy pontosan kivel szerződik. Amennyiben a terméket kínáló harmadik fél nem vállalkozás, arról is tájékoztatást kell adnia, hogy a megállapodás nem minősül fogyasztói szerződésnek, emiatt a vevőt nem illetik meg a fogyasztói jogok. Nem elég csupán az ÁSZF rendelkezései között megjeleníteni a fentieket. Arra is ügyelnie kell, hogy az érdeklődő ezekkel az információkkal már a vásárlásra való felhívásban értesüljön. 

Most érdemes az ÁSZF-eket is újra ellenőrizni

Érdemes a webshop ÁSZF-ek megfelelőségét is ellenőrizni a 2022. január elsejével hatályos előírások miatt. Az új minőségvédelmi előírások (a kellék-, és termékszavatosság, gyártói/forgalmazói és kötelező jótállás) mind muníciót jelentenek egy fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzéshez.

Az sem mindegy már, hogy pontosan mekkora az akció

Szombat óta főszabály szerint az akciós ár bejelentésekor az akciós ár feltüntetéséhez szükséges a megelőző harminc nap legalacsonyabb árának egyidejű megadása is. A feladat kettős: be kell azonosítani a legalacsonyabb árat és meg is kell jeleníteni. Előbbi kötelezettség teljesítésében nagy segítségére lehet a hazai vállalkozásoknak, hogy az EY képes kialakítani olyan személyre szabott robotikai megoldást is, ami minimális emberi erőforrással biztosítja, hogy termékenként bizonyítható legyen a legalacsonyabb ár. A megfeleléshez az EU Bizottságának Közleményében és az ITM által publikált útmutatóban megadott szempontok érvényre juttatása szükséges – ezek implementálásában is örömmel segítünk. 

Összefoglalás

2022. május 28-ával jelentősen változtak a fogyasztóvédelmi előírások. Csapatunk örömmel támogatja jogi megfelelését. Forduljon az EY-hoz bizalommal jogi audit szolgáltatásokért, értékelési-moderálási szabályzattal kapcsolatos útmutatásért, de segítségükre lehetünk például olyan robotikai megoldásban is, ami minimális emberi erőforrással biztosítja, hogy termékenként bizonyítható legyen a legalacsonyabb ár.

A cikkrõl

Kapcsolódó témák Jogi tanácsadás