2 perces olvasási idõ 14 jún. 2023
Beautiful gardens on roof of University library in center of Warsaw.

Biztosítsa be vezető helyét a zöld-kommunikációs versenyben

Szerzõk
Nagy Andrea Magdolna

Ügyvéd, EY Law Magyarország

20+ év szakmai tapasztalat. Az EY Law fogyasztóvédelmi területének vezető ügyvédje.

Lukács Ákos

EY Magyarország, Partner, Klímaváltozási és Fenntarthatósági Szolgáltatások

Több mint 15 éves szakmai tapasztalattal a háta mögött Ákos segíti az EY ügyfeleit környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontok érvényesítésében.

2 perces olvasási idõ 14 jún. 2023

Egyre nagyobb vonzerő egy-egy termék vagy szolgáltatás esetében, ha az környezetbarát. A vállalatok tehát mindent megtesznek, hogy demonstrálják a klímavédelemért tett erőfeszítéseiket és bemutassák, ha árucikkeik, szolgáltatásaik megfelelnek a fenntarthatósági előírásoknak. Az átfogó és folyamatosan változó szabályozási környezet miatt azonban sokszor még a jóhiszemű piaci szereplők is elkövethetnek súlyos bírságokat eredményező hibákat.

Az EY legutóbbi webcastjén Dr. Nagy Andrea Magdolna, ügyvéd, az EY Law fogyasztóvédelmi területének vezetője Dr. Szoboszlai Izabellával, a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsának tagjával és Lukács Ákossal, az EY klímaváltozási és fenntarthatósági szolgáltatások partnerével együtt mutatta be az ESG elvárások és a zöldre festés legfontosabb elméleti és gyakorlati kérdéseit, a vonatkozó Európai Uniós és hazai jogi elvárásokat és azok várható, jövőbeni alakulását.

Az eseményen a szakemberek felhívták az érdeklődők a figyelmét arra, hogy sok esetben a cégek nincsenek tisztában azzal, valójában mit jelent pontosan a „fenntarthatóság” és mennyire komoly jogi kockázatokkal jár zöld kommunikációt indítani. Bár a szabályozás határozottan elősegíti, hogy a fogyasztók felismerjék, vannak-e valós tények és eredmények egy-egy hangzatos zöld-állítás, jelölés mögött, mégis gyakran előfordul, hogy olyan cégek is környezetbarát színben tűntetik fel magukat, vagy termékeiket, amikor a környezetbarát minőség hangoztatása, reklámozása nem vagy messze nem arányos az a mögött álló valódi teljesítménnyel. Egy szolárium például attól még nem lesz "bio", ha zöldre festik a tapétát vagy több növényt tesznek ki a szalonba - szemléltette egy gyakorlatias példával Dr. Szoboszlai Izabella a zöldrefestést. A bírsághoz vezető öreg hibák egy másik, szintén sokszor előforduló esete, amikor a vállalatok úgy emelnek ki a kereskedelmi kommunikációjukban egy őket igen pozitív színben feltüntető minőséget, hogy az egyébként minden más versenytársra is vonatkozó, vagyis jogszabályi kötelezettségből fakadó elvárás teljesítéséből fakad, nem pedig az adott vállalkozás egyedi többletvállalása. 

Napirenden a valódi kérdések

A helyes üzleti döntésekhez hiteles és megbízható információkra van szükség. Értesüljön az aktuális témáról hírlevelünkből.

Feliratkozás

A gyakorlati példák bemutatásakor Dr. Nagy Andrea Magdolna arra hívta fel a figyelmet, hogy a piaci szereplőkre jellemző, hogy tévesen minősítve saját gyakorlataikat, megelégednek azzal, ha a tiltott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistáján nem szerepel az általuk végzett tevékenység, és ha szerintük megtévesztőnek vagy agresszívnek sem minősül, akkor úgy tekintik, hogy az biztosan jogszerű. Könnyen megfeledkeznek ugyanis a generál klauzuláról, ami viszont a szakmai gondosság mércéje révén lehetővé teszi további elvárások számonkérését, rugalmas jogalkalmazást a hatóságok részéről. 

Kritikusan fontos tehát, hogy a vállalatok csak a valós eredményeiket vegyék kiindulási alapnak és kizárólag tényekkel alátámasztható környezeti állításokat kommunikáljanak, továbbá lehetőleg előzetesen, szakértővel is egyeztessék a zöld-kommunikációs kampányaikat. Ez a legbiztosabb útja, hogy elkerülhessék a bírságolást, és a zöld-kommunikációs versenyben, valamint a fogyasztók bizalmának megőrzésében élen járjanak. 

Az eseményen szó volt még 

  • Napjaink meghatározó ESG trendjeiről
  • A UCP irányelv tervezett módosításáról
  • A "Green Claims" irányelv-tervezetről
  • Greenwishingről, greenhishingről és greenshamingről

Összefoglalás

Amennyiben érinti a téma vagy további információra van szüksége, forduljon szakértőinkhez bizalommal.

A cikkrõl

Szerzõk
Nagy Andrea Magdolna

Ügyvéd, EY Law Magyarország

20+ év szakmai tapasztalat. Az EY Law fogyasztóvédelmi területének vezető ügyvédje.

Lukács Ákos

EY Magyarország, Partner, Klímaváltozási és Fenntarthatósági Szolgáltatások

Több mint 15 éves szakmai tapasztalattal a háta mögött Ákos segíti az EY ügyfeleit környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontok érvényesítésében.